Objawy niewyhamowanych odruchów pierwotnych

Odruch Moro

  • Nadwrażliwość i nadreaktywność na nagłe bodźce
  • Słaba równowaga i koordynacja
  • Trudności z łapaniem piłki
  • Niedojrzałe ruchy gałek ocznych (niezdolność do ignorowania nieistotnych informacji wzrokowych znajdujących się w obrębie danego pola widzenia)
  • Fotowrażliowość
  • Niepewność, lęk uogólniony lub lękowość
  • Niechęć do nagłych , niespodziewanych zdarzeń: głośne dźwięki, jaskrawe światła
  • Trudność w adaptowaniu się i niechęć do zmian
  • Łatwa rozpraszalność uwagi
  • Unikanie lub niechęć do sportów kontaktowych
  • Tendencja do bycia albo pełnym energii, albo wyczerpanym

Możliwe wtórne konsekwencje psychologiczne niewygaszonego odruchu:

  • Lęk uogólniony, labilność emocjonalna, zmiany nastroju, „ pancerz cielesny”, bóle głowy oraz inne dolegliwości psychosomatyczne, brak pewności siebie, niska samoocena a co za tym idzie potrzeba kontrolowania otoczenia, skłonność do cierpienia z powodu przeciążenia sensorycznego w ruchliwym lub nowym otoczeniu.
  • Przetrwały odruch Moro może oddziaływać na procesy fizjologiczne oraz zachowania emocjonalne. Obniża próg reakcji na potencjalnie przerażające sytuacje. Starsze dzieci przejawiają nadreaktywność na określone bodźce. Rozwija się u nich wtórny „lęk przed lękiem”, lęk antycypacyjny występujący w każdej sytuacji, która może prowokować jakieś nieprzyjemne uczucia, jakie towarzyszą reakcji Moro, często na podświadomym poziomie. Prowadzi to to zachowań niedojrzałych i niewłaściwych. Paradoksalnie dzieci te są wyjątkowo wrażliwe, spostrzegawcze i pomysłowe, za drugiej niedojrzałe, wymagające i manipulujące.

Behawioralne cechy i długotrwały wpływ niewyhamowanego odruchu dotyczy też dorosłych. Spotyka się go u cierpiących na zaburzenia lękowe lub zespół lęku napadowego.

Dwie przeciwstawne strategie u dzieci z niewyhamowanym odruchem Moro:

  • Bycie dzieckiem strachliwym. Dziecko takie : wycofuje się z nowych doświadczeń, ma trudność w budowaniu relacji z rówieśnikami, dobrze radzi sobie w kontakcie z dorosłymi, ma problem z okazywaniem uczuć fizycznie
  • Bycie dzieckiem nadaktywnym, pobudliwym. Dziecko takie : nie potrafi odczytywać mowy ciała innych ludzi , chce zdominować sytuacje tak, aby móc dostosować je do swoich potrzeb.

Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny (ATOS)

  • Zachwiania równowagi przy ruchach głowy w którąkolwiek ze stron
  • Ruchy jednostronne zamiast naprzemiennych (np. w czasie chodzenia, skakania itd.)
  • Trudności z przekraczaniem linii środkowej ciała
  • Słabo rozwinięte ruchy wodzenia wzrokiem
  • Nieustalona lateralizacja
  • Brzydkie i wolne pismo
  • Nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego
  • Trudności z opanowaniem ortografii i gramatyki
  • Trudności z wyrażaniem myśli pisemnie
  • Trudności z percepcją wzrokową szczególnie symetrycznych przedstawień kształtów

Symetryczny Toniczny Odruch Szyjny (STOS)

  • Nieprawidłowa postawa, pochylona sylwetka podczas chodzenia, tzw. małpi chód
  • Tendencja do garbienia się podczas siedzenia w ławce
  • Podczas siedzenia nogi ułożone w kształcie litery W
  • Zaburzona koordynacja ręka – oko
  • Syndrom niezdarnego dziecka
  • Niechlujne jedzenie
  • Trudności z widzeniem obuocznym
  • Wolne przepisywanie, szczególnie z tablicy
  • Trudności z nauką pływania, szczególnie na brzuchu
  • Trudności w grze w piłkę
  • Zaburzenia uwagi

Odruch Galanta

  • Trudności z usiedzeniem w jednym miejscu
  • Rozproszona uwaga
  • Słaba koordynacja
  • Moczenie nocne
  • Skrzywienie kręgosłupa – skolioza

Toniczny odruch błędnikowy (TOB)

  • Nieprawidłowa postawa ciała – garbienie się lub tendencja do chodzenia na palcach
  • Obniżone napięcie mięśniowe lub zwiększone napięcie mięśniowe
  • Zaburzenia równowagi,
  • Choroba lokomocyjna
  • Niechęć do ćwiczeń sportowych
  • Problemy z percepcją wzrokową ( mylenie liter podobnych jak p/b)
  • Problemy z oceną przestrzeni
  • Mała umiejętności tworzenia sekwencji
  • Słabe zdolności organizacyjne
  • Upośledzone poczucie czasu
  • Zaburzenia mowy
  • Szybka męczliwość w pozycji stojącej
  • Lęk wysokości
  • Trudności z postrzeganiem wzrokowym.